Balansboll

"De som tror att de inte har tid med fysisk träning måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom."

                                                        - Edward Stanley 1826-1893


Ett otroligt bra citat som jag hittade! Det är något att ta sig en funderare på.


Men till inläggets handling.

Att träna med balansboll/coreboll/pilatesboll, vad du än vill kalla det, är sjukt bra träning. Det är när jag har tränat med hjälp av boll som jag får mest träningsvärk! Och vem tycker inte om den underbara smärtan ;)

Jag har hittat elva skäl till att träna med balansboll på http://www.balansboll.nu/

  1. Förbättrad hållning
  2. Funktionell ryggträning
  3. Balansen förbättras
  4. Proprioceptionen (led & muskelsinnet) förbättras
  5. Lederna blir mer stabila
  6. Bålstyrkan förbättras i alla bålens muskler
  7. Bäckenbotten kan tränas med olika belastningar
  8. Styrka i alla rörelseriktningar
  9. Kroppsmedvetenheten förbättras
  10. Koordinationen mellan olika musklergrupper ökar
  11. Det är kul!

Men det absolut bästa som de inte har tagit upp är ju att man kan träna hela kroppen med ett litet redskap. Eller det är i och för sig lite dvårt att träna armar och bröst med en boll.

Går ni in på länken ovan och sedan klickar på "Övningar" finns det många övningar ni kan använda er av. det svåraste jag har sett någon göra på en boll är att det står på den och gör knäböj... Helt sjukt!!! Men det är en kul utmaning att träna inför!

Så lägg ut 200-300 kr på en julklapp till dig själv! Köp en boll!

Kommentarer
Postat av: Lotten

Nu ska jag köpa en boll!!!!!!!!! :-)

2009-12-07 @ 13:19:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0