100 armhävningar på 6 veckor?

Idag blev morgonpromenaden av, men kunde inte gå så långt som jag ville p.g.a. alla mina skoskav på hälarna... MÅSTE verkligen köpa ordentliga skor, OCH lära mig knyta dem ;) alla skor jag har sitter nämligen löst på foten.

Idag tränade vi yoga i skolan. Väldigt roligt och skönt, men inte riktigt den träningen jag vill ha, jag vill svettas!!! Men jag måste säga att det handlar väldigt mycket om styrka och kontroll på sin kropp. Det är något alla borde testa på, för det är en skön upplevelse.
Så dagens träning är avklarad, det känns skönt :)

Ikväll är det en massa aktiviteter med SCoTT-are, men jag har sån skoskav, som sagt, så jag ska nog inte vara med. Titta på bara.

En vän till mig frågade en vad jag tror om den här hemsidan: http://hundredpushups.com/

Jag är inte riktigt säker på om jag förstod frågan rätt, men jag vill svara så gott jag kan. Det finns säkert människor som kan göra 100 pushups (armhävningar), till och med mer. Men det krävs så mycket träning. Ett program på 6 veckor kanske hjälper vissa att klara det. Men vad jag försod på programmet så var armhävningar det enda man skulle träna. Nu ska jag bara säga vad jag TROR, jag tror det krävs styrka i så många mer muskelgrupper än bara bröst/armar för att göra en armhävning, så för att klara av 100 st måste man speciellt träna bål, hållning och stabilitet.

Men för att klara av en armhävning måste man ha rätt teknik, det är jätteviktigt. Att göra en armhävning felaktigt kan skada kroppen. Jag skulle satsa på att börja med att lära mig armhävningar utan fötterna i marken, du står alltså på knä istället. Det finns männiksor som säger att det inte är jobbigt, men gör du, som är otränad, upp emot 10 stycken så börjar det bränna i armarna och bröstet.

Så, är du ovan, börja med armhävningar på knäna och hitta rätt teknik där. sedan när du känner att det är alldeles för lätt studdsar du upp på tårna och börjar arbeta därifrån istället.

Svar nog? :)

Ha en härlig kväll!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0