Tarmmassage, zonterapi, shiatsumassage, klangmassage.

Japp, det är vad jag har sysslat med dessa två dagar jag inte har bloggat...
Det är en sån fördel att plugga på den här skolan, men får lära sig sååå mycket saker, saker man inte ens visste fanns!

I måndags startade vi med tarmmassage. Där masserar man tjocktarmen på ett speciellt sätt (inget ni bara ska testa om ni inte kan, då kan det gå riktigt illa!). Man masserar tarmen för att få ut kalk som lagras där, från all dålig mat (godis, pizza m.m.) vi äter nu för tiden.

Vi testade även på zonterapi. Där arbetar man med att trycka med sina fingrar på kundens/patientens ansikte, händer eller fötter. Man letar efter små, små knutar som man ska lösa upp. Dessa punkter i t.ex. fötterna kan åtgärda ett fel i t.ex. magen.

Igår var det shiatsumassage som stod på schemat. Det är en massage där man får igång energiflödet i kroppen. En skön och ganska avslappnande massage för kunden, men desto värre för terapeuten.

Idag fick vi testa på klangmassage vilket var sjuukt häftigt! Men det häftigaste var nog att kvinnan som var vår föreläsare för dagen kommer från Åtvidaberg! Jag trodde aldrig att jag skulle se en Åtvidsbo här uppe och jag trodde definitivt inte att det fanns sådana här behandlingar där! I alla fall, den här formen av massage går ut på att man ställer tibetanska skålar på kroppen som man slåt på men den speciell pinne. Ljudet som skålarna avger ger en vibration i kroppen som gör att vattnet som finns i kroppen "reser" sig och masserar de ställen som inte fingrarna kommer åt. Med hjälp av klanget som skålarna avger kan terapeuten säga var i kroppen man har problem, och om det är något i livet man behöver ändra på. Riktigt j*vla häftigt!
Och det fungerar, det är jag och mina klasskompisar ett levande bevis på!

Bild från: http://www.gotohellas.gr/talk/img/users/78707_Regina-Fichtl-2kl..jpg

I morgon blir det något så spännande som att ett medium kommer till klassen, ska bli sjukt spännande.

Vilodag idag vad gäller träningen, igår spelade jag badminton, i morgon blir det gymmet.

Hade bra!!!


Kommentarer
Postat av: viktoria

han som kramar gitarren heter Kalle :)

2009-12-12 @ 16:00:12
URL: http://isuperman.blogg.se/
Postat av: viktoria

Kalle Andersson heter han ;) vadå då?

2009-12-12 @ 18:19:05
Postat av: viktoria

känner du honom? :)

2009-12-12 @ 18:44:44
URL: http://isuperman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0