Ny bloggserie!

I mitt första inlägg nämnde jag att jag skulle starta en bloggserie som heter Övningsbanken. Jag tänkte starta med den NU! Det går ut på att jag med jämna mellanrum lägger ut olika styrkeövningar som jag gillar, övningarna kan man göra i hemmet men självklart även på gymmet. Jag har försökt att ta med övningar som inte kräver några hjälpmedel, men det finns så mycket bra övningar med en balansboll/pilatesboll att jag var tvugen att ta med sådana övningar.
Har ni ingen boll? Köp en, de är inte dyra och man kan göra så många övningar och varianter på övningar.

För att komma till Övningsbanken (om ni har missat någon övning på bloggen) kan ni klicka på länken med samma namn här till höger, under rubriken "Kategorier".

Nu kör vi!


Knäböj mot vägg med balansboll

Tränar:
Lår- och sätesmuskler.

Startläge: Stå mot en vägg med balansbollen bakom ryggen. Stå axelbrett med fötterna. Håll blicken långt fram.

Utförande: Rulla sakta nedför genom att böja på knäna. När du har benen i 90 graders vinkel pressar du dig uppåt igen.

Tänk på: Hållningen. Gå inte djupare än 90 grader. Knäna ska inte gå ut framför foten, gör de det belastar du knäna allt för mycket.

Antal och tempo: 1-3 set (omgångar), i varje set gör du 15-20 repetitioner (alltså, upp och ner 15-20 ggr). Rörelsen neråt går på 2 räkningar, stanna där nere 0 räkningar och gå upp på 2 räkningar.




Lycka till!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0